Blog

Hoe kun je voor jezelf opkomen?

Geschreven op

Herken je jezelf in de situatie dat je denkt ‘had ik dit maar gezegd in het gesprek met mijn manager vanmorgen?’ Of dat je snel dichtslaat omdat je niet direct een reactie of antwoord voor handen hebt? Lees dan snel verder! Het Lees meer »

Mijn kleindochter is gevallen en...

Geschreven op

Excuses voor de kop van deze blog, het is niet zo ernstig als dat het wellicht lijkt. Mijn kleindochter is 12 maanden en is uit eigen beweging begonnen met het leren lopen. En wat je dan ziet is dat je leert lopen door te vallen en dan weer op te staan. Lees meer »

Zijn er 4 niveaus van taakvolwassenheid?

Geschreven op

Taakvolwassenheid is een begrip uit de theorie van Hersey & Blanchard, oftewel de theorie van Situationeel leiderschap. In deze theorie is een kwadrantenmodel opgetuigd waarin de mate van taakvolwassenheid de rode draad is. In feite is het een ‘leercurve’. Wat Lees meer »

Verwachtingen zijn vaak het probleem

Geschreven op

Wederzijdse verwachtingen, zoals dat iemand aanneemt dat jij iets gaat doen zonder dat dit helder met elkaar is afgesproken, leidt vaak tot gedoe of een teleurstelling. In mijn beleving kun je niet duidelijk genoeg naar elkaar zijn en met enige regelmaat toetsen, of in ee... Lees meer »

Hoe verbeter ik mijn analytisch vermogen?

Geschreven op

Wat verstaan we onder analytisch vermogen? Je kunt een situatie, probleem of vraagstuk goed analyseren door bijvoorbeeld een probleem of vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Het lukt je ook om snel hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Lees meer »

Test werkplezier in relatie tot klanttevredenheid

Geschreven op

Werkplezier is goed voor klanten, medewerkers en dus de organisatie. Een organisatie waar medewerkers plezier beleven aan wat ze doen straalt dit uit, heeft een hoge daadkracht, is innovatief, oplossingsgericht en positief gestemd. Lees meer »

Welke managementstijlen zijn er?

Geschreven op

Wanneer je de theorieen op deze vraag loslaat zie je door de bomen het bos niet meer. Ik wil je laten kennismaken met het Insights Discovery leiderschapsmodel. Het uitgangspunt hierin is dat eenieder een bepaalde voorkeursstijl heeft, voor zowel communiceren, besluiten ne... Lees meer »

Leerstijlen volgens Kolb en Insights Discovery

Geschreven op

Wanneer je op zoek gaat naar wat mensen effectief maakt, kom je onder andere uit bij Kolb’s leerstijlen. Ieder mens heeft een voorkeursleerstijl. Kolb onderscheidt er vier: De ontwikkelaar / dromer Is goed in waarnemen van zaken die om zich heen gebeuren, houdt de omgevin... Lees meer »

Hoe voer je een beoordelingsgesprek?

Geschreven op

Het is in veel organisaties gebruikelijk om een periode, vaak het kalenderjaar, af te sluiten met een beoordelingsgesprek. Dat gaat nogal niet altijd even gladjes en het lukt sommige leidinggevenden zelfs om een medewerker die een goede beoordeling krijgt met een vervelen... Lees meer »

Omgaan met klachten

Geschreven op

Klachten moeten snel en goed worden opgelost. Klanten denken erg negatief over bedrijven die klachten te langzaam, slecht of helemaal niet oplossen. Beschouw een klacht als een gratis advies aan de organisatie om de klanttevredenheid te verbeteren. Lees meer »