Blog

Hoe verbeter ik mijn analytisch vermogen?

Geschreven op

Wat verstaan we onder analytisch vermogen? Je kunt een situatie, probleem of vraagstuk goed analyseren door bijvoorbeeld een probleem of vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te bekijken. Het lukt je ook om snel hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Lees meer »

Test werkplezier in relatie tot klanttevredenheid

Geschreven op

Werkplezier is goed voor klanten, medewerkers en dus de organisatie. Een organisatie waar medewerkers plezier beleven aan wat ze doen straalt dit uit, heeft een hoge daadkracht, is innovatief, oplossingsgericht en positief gestemd. Lees meer »

Welke managementstijlen zijn er?

Geschreven op

Wanneer je de theorieen op deze vraag loslaat zie je door de bomen het bos niet meer. Ik wil je laten kennismaken met het Insights Discovery leiderschapsmodel. Het uitgangspunt hierin is dat eenieder een bepaalde voorkeursstijl heeft, voor zowel communiceren, besluiten ne... Lees meer »

Leerstijlen volgens Kolb en Insights Discovery

Geschreven op

Wanneer je op zoek gaat naar wat mensen effectief maakt, kom je onder andere uit bij Kolb’s leerstijlen. Ieder mens heeft een voorkeursleerstijl. Kolb onderscheidt er vier: De ontwikkelaar / dromer Is goed in waarnemen van zaken die om zich heen gebeuren, houdt de omgevin... Lees meer »

Hoe voer je een beoordelingsgesprek?

Geschreven op

Het is in veel organisaties gebruikelijk om een periode, vaak het kalenderjaar, af te sluiten met een beoordelingsgesprek. Dat gaat nogal niet altijd even gladjes en het lukt sommige leidinggevenden zelfs om een medewerker die een goede beoordeling krijgt met een vervelen... Lees meer »

Omgaan met klachten

Geschreven op

Klachten moeten snel en goed worden opgelost. Klanten denken erg negatief over bedrijven die klachten te langzaam, slecht of helemaal niet oplossen. Beschouw een klacht als een gratis advies aan de organisatie om de klanttevredenheid te verbeteren. Lees meer »

Welke vaardigheden heeft een goede coach?

Geschreven op

Iedere situatie is uniek en die specifieke situatie vraagt om bepaalde vaardigheden van de coach. Vanzelfsprekend lopen deze vaardigheden door elkaar en zijn ze niet zo los van elkaar te zien. Ik ga er een aantal benoemen en kort toelichten. Lees meer »

Insightsmodel leiderschap

Geschreven op

Leiderschapskwaliteiten worden niet door een specifieke voorkeur bepaald. Het is vooral de combinatie van eigenschappen die iemand tot een goede leider maakt. Wel is het zo dat elke voorkeurskleur talenten, capaciteiten en uitdagingen vertegenwoordigt die van invloed zijn... Lees meer »

Hoe kan ik leren presenteren?

Geschreven op

Het geven van een presentatie is een vak, daar zijn we het over eens. Maar dat geldt ook voor het vak wat je nu uitoefent, dat heb je ook geleerd. Presenteren kan je ook leren! De kracht van een goede presentatie zit in de voorbereiding ervan. Lees meer »

Vier manieren om creatiever te worden

Geschreven op

Eigenlijk is iedereen voortdurend creatief: geen twee gedachten zijn ooit hetzelfde. Toch noemen we sommige mensen 'creatief' en denk je misschien dat je dat zelf niet bent. Creativiteit als professionele competentie Creativiteit is niet alleen weggelegd voor schrijvers e... Lees meer »