De competentie draagvlak creëren verder ontwikkelen?

De betekenis van draagvlak is de acceptatie van een nieuw idee of nieuwe aanpak. Draagvlak binnen organisaties zorgt ervoor dat bijvoorbeeld managers en projectleiders beslissingen kunnen nemen waar de organisatie achter staat. Voordat je zo’n nieuwe beslissing neemt of voorstelt is het dus belangrijk om draagvlak te creëren, zodat mensen enthousiast zijn over je ideeën. Máár draagvlak is veel meer dan dat: draagvlak creëren wil eigenlijk zeggen dat medewerkers ook achter die verandering staan én dat ze bereid zijn eraan mee te werken.

Wat is Draagvlak creëren?

Definitie draagvlak creëren: toestemming en instemming krijgen voor veranderingen die je wil doorvoeren.

De competentie draagvlak creëren is opgebouwd uit een aantal concrete gedragingen:

  1. Benader mensen proactief, wacht niet te lang zodat eenieder aan het idee kan wennen (informeren)
  2. Ben duidelijk in het stellen van het einddoel en eventuele subdoelen
  3. Maak het proces behapbaar in kleine stapjes
  4. Neem vooral de tijd, overval de mensen niet met een grote verandering
  5. Forceren werkt doorgaans niet zo goed (acceptatie bij de ander door te onderhandelen zoals exploreren)
  6. Bijt je niet vast op één strategie, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (meedenken)

Bovenstaande gedragingen zijn nog redelijk algemeen. Maak deze specifiek, zodat de gedragingen te kwalificeren en/of te kwantificeren zijn. Bijvoorbeeld nummer 5: stel de vraag onder welke voorwaarden je ja kunt zeggen tegen mijn voorstel (maak het leerdoel SMART).

Haal het maximale leerrendement en vraag jouw collega’s regelmatig om feedback!

Hoe leer ik mijn draagvlak creëren verder te ontwikkelen?

De competentie draagvlak creëren is een onderdeel van onderstaande trainingen: