Vragen stellen

Vragen stellen

Je stelt vragen omdat een bepaald onderwerp niet of onvoldoende aan de orde is gekomen. Je hebt behoefte aan informatie. Omdat je vaak niet weet welke informatie je nog mist, moet je ervoor zorgen dat je vragen voldoende ruimte laten. Zoals ‘Kun je daar wat meer over vertellen?’ Pas wanneer je precies kunt afbakenen wat je wil weten kun je je vraag op de gewenste informatie toespitsen, zoals bijvoorbeeld de vraag ‘Wat is jouw functie?’ Dit onderscheid is feitelijk de belangrijkste les bij het stellen van vragen, het gaat om de keuze om de ander zijn verhaal te laten vertellen of om de door jou gewenste informatie te verkrijgen.

De kracht van open vragen

Door open vragen te stellen, nodig je je gesprekspartner uit veel informatie te geven. Dit in tegenstelling tot gesloten vragen waarop de ander alleen "ja" of "nee" (of met een korte reactie) kan antwoorden. Open vragen stellen is een basisvaardigheid voor goede gesprekken. Je weet niet wat je niet weet? En wat is de perceptie van jouw gesprekspartner?

Effectief vragen stellen

Een open vraag is open naar je gesprekspartner. Je geeft hem alle ruimte om een antwoord te bedenken. De vraag begint bijvoorbeeld met ‘Hoe?’, ‘Waarom?’, ‘Op welke manier…?’, ‘Wat vind je van..?’ etc. Een vraag die met één van deze vraagwoorden begint, is bijna onmogelijk met "ja" of "nee"  te beantwoorden. De ander kan natuurlijk wel proberen een antwoord van één woord te geven maar meestal lok je met een open vraag minstens een hele zin uit. Dit is dan ook de beste manier om te beginnen met vragen stellen, bijvoorbeeld in een coachingsgesprek of ander zakelijk gespreksmodel.

De kracht van gesloten vragen

Gesloten vragen daarentegen kunnen je helpen om bijvoorbeeld een bepaald gebied af te bakenen waar je informatie over wil hebben, zoals een selecteur die in een sollicitatiegesprek eerst een paar gesloten vragen stelt om vervolgens met een open vraag aan de gewenste informatie te komen. Bijvoorbeeld de volgende vragen: Bij welk bedrijf werk je momenteel? Wat is jouw functie? Wat is jouw belangrijkste taak? Kun je wat meer vertellen over jouw manier van leidinggeven?

Effectief vragen stellen

Als je een vraag hebt gesteld, zwijg je minstens enkele seconden. Ook als er niet direct een antwoord komt. Geef de ander tijd om na te denken en ga niet de stilte opvullen met geklets waarmee je de vraag denkt te verduidelijken. Komt er niets, stel de vraag dan nog een keer. Daarna komt de ander wel met een uitspraak waarop je kunt doorvragen. Luister naar het antwoord en laat dat op je inwerken. Geef duidelijk aan dat je luistert door bijvoorbeeld te hummen (“mhm, mhm”, “o ja”, “goh”). Maar hum pas als de ander helemaal klaar is met praten. Na een uitnodigende mhm komt er vaak nog meer nuttige informatie! Ga na welke onduidelijkheden er in het antwoord zitten en vraag dan eventueel door.

Training Effectief Communiceren

De training Effectief Communiceren is een must voor iedereen die zijn communicatieve vaardigheden wil verbeteren. Haal meer uit je gesprekken en bekwaam jezelf in het stellen van open vragen. Je ziet zelf een 6 en door goed te luisteren zie je ineens ook de 9 van je gesprekspartner. Goede communicatie is goed voor de relatie en het onderlinge vertrouwen.

Bekijk meer informatie over de training Effectief Communiceren, of schrijf je direct in!

Heb je vragen? Bel of app gratis 0800 - 444 5 666 of stel hier je vraag.

Naar het overzicht