Mijn kleindochter is gevallen en...

Mijn kleindochter is gevallen en...

Excuses voor de kop van deze blog, het is niet zo ernstig als dat het wellicht lijkt. Mijn kleindochter is 12 maanden en is uit eigen beweging begonnen met het leren lopen. En wat je dan ziet is dat je leert lopen door te vallen en dan weer op te staan.

Herhalen is leren

In trainingen die ik geef roep ik weleens ‘herhalen is een vorm van leren’ en daar moest ik aan denken toen mijn kleindochter het niet opgaf maar gewoon weer omhoog  klom aan de salontafel om het nogmaals te proberen. Dit inzicht zijn we blijkbaar vergeten en dat merk ik omdat ik regelmatig leidinggevenden en managers ontmoet die bepaalde taken niet doen omdat het tegenzit, of dat men denkt dat het tegen gaat zitten of misschien wel niet gaat lukken. Mooie voorbeelden hiervan zijn verzuimgesprekken en alle gesprekken rondom performance management (beoordelen, functioneringsgesprek, etc.). De leidinggevenden en managers vinden het vaak lastig om het gedrag of bepaalde resultaten met de medewerker te bespreken. Salarisverhoging eind van het jaar mededelen heeft niemand moeite mee, maar het bespreekbaar maken van bijvoorbeeld hoog frequent verzuim stellen we voor ons uit of proberen we aan HR over te laten.

Oefening baart kunst: begin met eenvoudige gesprekken om vaardigheid op te bouwen

Dit soort gesprekken zijn in mijn beleving gedrag, en gedrag kun je leren door het wat vaker te doen, net zoals mijn kleindochter leert te lopen zonder telkens te vallen. Je kunt jezelf bekwamen door met alle medewerkers, niemand uitgezonderd, dit soort gesprekken te voeren en dan te beginnen met de wat eenvoudigere situaties. Bijvoorbeeld de medewerkers waar je een goede relatie mee hebt en waar dit soort situaties beperkt is, dan wel eenvoudig. Door met de ‘gemakkelijke’ gesprekken te starten wordt je handig in het voeren van dit soort gesprekken, je bekwaamt jezef in bijvoorbeeld de structuur van een dergelijk gesprek, zodat de structuur vanzelfsprekend is (een soort van automatisme) wanneer je met een wat lastigere medewerker het gesprek gaat voeren. Wellicht ben je geholpen met een hulplijn voor gesprekken, kijk eens bij onze gespreksmodellen.

Bereid je voor met de training situationeel leidinggeven

Wil je jezelf hierin goed voorbereiden en een duidelijke manier van leidinggeven aanleren adviseer ik je om deel te nemen aan de training Situationeel Leidinggeven. Je krijgt dan inzicht in jezelf (jouw kwaliteiten en valkuilen) en die van je medewerkers, zodat je leert om naadloos aan te sluiten op de situatie. Het resultaat is dan dat je niet meer opziet tegen dit soort ‘ogenschijnlijke’ lastige gesprekken. Schrijf je direct in voor de training: https://www.xzellent.nl/trainingen/situationeel-leidinggeven

 

Naar het overzicht